Intrebari frecvente
Cum functioneaza filtrul de particule DPF?
Ca si in cazul oricarui sistem de filtrare, filtrul de particule DPF retine particule si anume pe cele de funingine evacuata de motoarele diesel. In consecinta filtrul de particule trebuie curatat periodic pentru a pastra performantele motorului. Curatarea filtrului DPF poate fi realizata printr-un proces de regenerare activa, pasiva sau fortata prin care funinginea acumulata este incinerata la temperaturi ridicate (peste 600°C) fiind transformata in cenusa si eliminata din sistemul de evacuare.
Regenerare aditivata - acest mod de regenerare activa se bazeaza pe aditivarea carburantului in vederea scaderii temperaturii de ardere a particulelor de funingine.
Regenerare activa - curatarea se produce prin ajustarea injectiei de carburant in vederea cresterii temperaturii gazelor arse evacuate la o valoare care sa permita arderea funinginii depuse.
Regenerare pasiva - acest tip de sistem poate integra un convertor catalitic de oxidare pozitionat in apropierea motorului, unde gazele evacuate au o temperatura suficient de ridicata pentru a permite arderea funinginii.
Regenerare fortata - in cazul in care au fost mai multe incercari de regenerare automata care insa nu au asigurat curatarea filtrului de particule DPF, se poate opta pentru regenerarea fortata a acestuia.
Regenerarea termo-chimica asistata - in situatia in care computerul de bord indica defectarea filtrului de particule, iar operatiunile de regenerare automata se dovedesc ineficiente (filtrul DPF este infundat intr-un procent de peste 50%), se poate proceda la curatarea termo-chimica a filtrului de particule DPF.
De ce se infunda filtrul de particule DPF?
In functie de fiecare model de autovehicul si motorizare pot aparea diferite cauze care sa conduca la infundarea filtrului de particule DPF. Nivelul de noxe generat de motor, calitatea combustibilului, calitatea uleiului de motor, stilul de sofat sau chiar pozitionarea filtrului de particule pe traseul evacuarii gazelor arse pot contribui la blocarea cu funingine sau la regenerearea incompleta a acestuia.
In general problemele apar in momentul in care masina este folosita preponderent in mediul urban, cand sofatul presupune porniri si opriri dese, astfel incat procesul de regenerare nu are timpul necesar realizarii unui ciclu complet. In prima faza se va aprinde un indicator in bord sau va aparea un mesaj de avertizare indicand functionarea anormala a filtrului de particule DPF.
Daca veti continua sa conduceti autovehiculul, funinginea va continua sa se depuna in filtrul care este deja partial infundat, pana cand senzorii motorului vor declansa o procedura de protectie a acestuia, limitand puterea generata si implicit restrictionand viteza de rulare a masinii. In acest stadiu veti fi nevoit sa va adresati unui service auto pentru a incerca decolmatarea filtrului de particule DPF prin activarea procedurii de regenerare fortata.
In cazul in care nici dupa regenerarea fortata nu s-a reusit desfundarea, nu mai ramane decat solutia inlocuirii filtrului de particule DPF cu unul nou sau curatarea termo-chimica profesionala a acestuia.
De ce sa alegi curatarea chimica a filtrului de particule?
Costul curatarii unui filtru DPF / FAP este infim in raport cu achizitia unui nou filtru al carui pret poate varia intre 1000 si 5000 euro.
Durata decolmatarii filtrului este foarte scurta, de doar 48 de ore fata de cateva saptamani cat dureaza de obicei procesul de comanda speciala a unui nou reper, acesta nefiind uzual in stocul firmelor de service.
Chiar si cele mai infundate filtre au sanse de regenerare, in 99% din cazuri curatarea avand un succes capabil sa garanteze utilizarea acestuia inca cateva zeci de mii de kilometri.
Nivelul de noxe se va pastra in cotele indicate de producatorul autoturismului in urma curatarii filtrului de particule astfel incat efectuarea ITP nu va ridica probleme.
Pentru fiecare filtru se intocmeste un raport de verificare care contine caracteristicile acestuia inainte si dupa operatiunea de curatare, iar pentru lucrarea efectuata este emis certificat de garantie si declaratie de conformitate.
Cum poti evita infundarea filtrului de particule DPF?
Utilizati doar uleiul de motor recomandat de producator in vederea obtinerii unui nivel cat mai scazut de noxe. Exploatarea incorecta a motorului prin introducerea unui ulei neconform poate creste considerabil nivelul depunerilor de funingine in filtrul de particule DPF.
Nu alimentati cu BioDiesel in proportie de 100%. Utilizarea integrala a biocombustibililor contribuie la cresterea depunerilor de funingine in filtrul de particule DPF. Biodieselul produce prin ardere mai multe particule decat combustibilul diesel obisnuit.
Nu folositi autovehiculul doar pentru deplasarile urbane. Fiecare conducator auto isi foloseste vehiculul in diferite moduri. Daca veti conduce masina doar pentru deplasarile din interiorul orasului depunerea de funingine in filtrul de particule DPF va fi accelerata deoarece procesul de regenerare nu are timpul necesar realizarii unui ciclu complet.
Regenerarea filtrului de particule se bazeaza pe atingerea unei temperaturi de cca. 600°C pentru a putea fi realizata corespunzator. Asadar utilizarea masinii doar pentru calatorii scurte si la viteza redusa nu vor asigura o temperatura a gazelor evacuate suficient de ridicata astfel incat regenerarea nu va avea loc iar filtrul de particule se va infunda mai repede. Nu in ultimul rand trebuie tinut cont si de sezonul in care exploatati autoturismul astfel incat este indicat ca in perioadele reci si umede sa aditivati carburantul corespunzator. In vederea obtinerii unei arderi cat mai eficiente puteti utiliza JLM Diesel Winter Mix.
In general nivelul ridicat al noxelor care infunda filtrele de particule se datoreaza diverselor probleme care pot aparea in asigurarea unei combustii corespunzatoare. Pentru a prevenii scaderea puterii motorului prin colmatarea filtrului DPF peste un nivel de 30%, cu reziduuri rezultate dintr-o ardere incompleta, este indicat sa asigurati dupa fiecare 5000 km parcursi, curatarea periodica a sistemului de combustie aferent motoarelor diesel. Curatarea injectoarelor diesel poate fi facuta cuJLM Diesel Fuel System Cleaner, iar intretinerea sistemului de admisie aer si EGR se realizeazza cu JLM Air Intake EGR Cleaner.
Pe masura ce masina dotata cu un filtru de particule DPF are un numar mai mare de kilometrii si implicit un nivel mai ridicat de uzura, procesul de regenerare va fi mai greu de asigurat corespunzator.
Ca si orice alta piesa a autovehiculului si filtrul de particule DPF este expus uzurii putand ajunge la un stadiu in care sa nu mai poata fi reparat.
Ce este de facut cand se aprinde indicatorul de avarie al filtrului de particule DPF?
Respectati indicatiile producatorului vehiculului privind procedura de deblocare a filtrului de particule DPF. In cazul in care nu au mai fost semnalate astfel de probleme anterior este posibil sa fie suficient, pentru a asigura o regenerare completa, sa conduceti autovehiculul pentru 20 minute, la o viteza mai mare de 60km/h.
In acest stadiu este indicat sa adaugati si o doza de 100ml JLM DPF Cleaner la alimentarea cu un plin de carburant (cca 60 litri). Aditivul va potenta regenerarea iar dupa cateva sute de kilometri indicatorul de avarie DPF se va stinge. In functie de cat de infundat este filtrul de particule, daca este necesar, adaugati si a doua doza de JLM DPF Cleaner la o noua alimentare cu carburant.
Exista situatii in care filtrul de particule DPF s-a infundat chiar daca autovehiculul a rulat in general in regim extraurban (autostrada). In cazul masinilor care au o cutie de transfer cu 6 viteze este posibil ca temperatura generata in sistemul de evacuare al gazelor arse sa fie prea scazuta, chiar si daca sunt exploatate astfel. Pentru acestea se recomanda rularea ocazionala la turatii mai ridicate (3000-3500rpm) in vederea evacuarii funinginii din interiorul filtrului DPF.
In cazul in care veti continua sa conduceti masina intr-un regim START/STOP care sa nu permita regenerarea si veti ignora indicatorul avariei DPF, funinginea va continua sa se depuna. Cand colmatarea va depasi un nivel de 50%-75% (in functie de modelul autovehiculului) nu va mai fi posibila curatarea filtrului de particule decat prin regenerare fortata sau curatare termo-chimica profesionala.